Wednesday, December 30, 2009

Pesanan cinta Kekasih



Jangan tinggalkan surah al-Mulk setiap malam sebelum tidur.Kerna ia merupakan perisai buat kehidupan kita di alam kubur.Al-faqir berkesempatan menghadiri ziarah asy-Syeikh Wahbah Zuhaily di rumah Datuk Seri Anwar Ibrahim minggu lepas.Setelah memberi kata-kata berbentuk tazkirah,beliau mengimami solat hajat.Kemudian beliau berdoa yang didalamnya ada tawassul dengan Rasulullah.Usai berdoa,beliau berpesan pada yang hadir,"Jangan tinggalkan surah al-Mulk setiap malam sebelum tidur,kerna ia merupakan asbab penyelamat dari kejahatan".

Lebih kurang dua minggu sebelumnya,selepas memberi tausiyyah mahabbah pada mukhayyam ahbab Darul Hasani,Syeikhna Sidi Yusuf Mahyuddin al-Bakhur juga berpesan,para ahbab,"Jangan tinggalkan surah al-Waqiah selepas maghrib,serta al-Mulk sebelum tidur".
Sudah lumrah kita manusia,perlu diingatkan baru nak beramal.Walaupun sebenarnya bukan tak tahu amalan tersebut.Itulah fungsi Syeikh /Ulama,mereka beramal kemudian menggalakkan orang lain juga beramal.Sungguh terkesan nasihat mereka walaupun simple.

Cinta Allah menuntut kita beramal bukan kerna terpaksa,tetapi cinta itu menuntut beramal sebagai wasilah berhubung dengan Kekasih.

Bisikkan didalam hati ketika di mana sahaja,

"Ya Allah jadikan aku bersama orang soleh",kerna dalam al-Quran bayak permohonan sedemikian yang diminta oleh para Nabi.Para nabi pun doa sedemikian,kita apatah lagi berhajat dengan doa sedemikian.


Renungan Hadith Qudsi:


Wallahu'alam.

*Tolong doakan sama al-faqir jadi soleh

No comments: