Monday, June 8, 2009

Rasa Berdosa Kunci Cinta Ilahi





Tersebut di dalam kitab Ma’rifah al-Khisal al-mukaffirah Lizzunub al-muqaddamah wa al-Muakharah karangan al-imam Ibn Hajar al-‘asqalani, akan hadith2 yang berupa amalan yang menghapus dosa yang lalu dan akan datang.Permulaan kitab membawakan kisah Hatib bin abi Balta’ah yang berhajat membocorkan rahsia nabi.Nabi melarang sahabat dari mengapa-apakan beliau dikeranakan beliau termasuk dalam ahl al-badr.Ada suautu jaminan buat ahl-badr.Begitu juga doa baginda kepada isteri baginda diampunkan dosa lalu dan akan datang.

Seterusnya dibawakan hadith2 berkenaan dengan kelebihan-kelebihan sunat dhuha,sunat tasbih,wudhu’,kalimah-kalimah zikir dan sebagainya yang berupa amalan penghapus dosa-dosa yang lepas dan akan datang.Disyarahkan setiap hadith dengan membawa riwayat dari berbagai jalan.Setelah membawakan hadith2 tersebut,pada akhir kitab,Ibn Hajar membwakan sebuah hadith berkenaan “layanan” Allah terhadap insan yang berbeza di peringkat umur.

Bila deteliti satu persatu,nescaya kita dapati cukup banyak amalan-amalan yang menghapuskan dosa-dosa yang telah lalu.Sesuai dengan hadith nabi: “Bertakwalah pada Allah di mana saja kamu berada,turutilah kejahatan dengan kebaikan,moga-moga ianya terhapus,dan berakhlaklah dengan manusia dengan akhlak yang baik”.(arba’in an-nawawi).

Cuma ikhtiyar manusia yang dho’if ini yang seringkali alpa dan malas serta tak menghargai waktu yang singkat untuk diisi dengan amalan-amalan tersebut.
Tiada cara lain untuk membiasakan seseorang mu’min itu dengan amalan-amalan tersebut untuk dekatkan diri dengan Pencipta melainkan caranya ialah al-Hubb serta adab.

Jika manusia itu tidak melakukan dosa,nescaya aku akan hapuskan mereka serta gantikan dengan umat yang baru.Setiap anak Adam melakukan kesalahan dan sebaik-baik pesalah ialah yang bertaubat pada Allah.Kuncinya disini ialah kembali padaNya.Dalam erti kata yang lain jalinan cinta yang tulus dan suci,itulah kuncinya.Kembali itu menunjukkan sedar manusia akan hakikat diri.Sedar itu memerlukan peringatan untuk ianya berlaku.

Seseorang yang bercinta ia hanyut dalam hubungannya dengan kekasih sehinggakan boleh mencapai tahap tiada langsung menghiraukan orang lain.Siapa yang memiliki gelaran ar-Rahim melainkan itulah punca dan tempat kembalinya cinta hakiki.

Maka jalinkanlah ia dengan adab.Ingatlah,rasa berdosa itu kunci cinta Ilahi.Tiada rasa berdosa,itulah jalan syaitan.Lalai kita dari ingat Pemberi Rezeki merupakn kezaliman berpanjangan.Kerna rezekiNya tiada putus2 banyaknya,bayarannya pada Pemiliknya ialah dengan lalainya kita ditambah dengan ma’siat.Bukankah zalim namanya?.

No comments: