Wednesday, September 29, 2010

3 Hikam buat bekalan....

Hikam merupakan himpunan kata-kata hikmah.Semestinya pemilik kata-kata hikmah yang bersih hati mereka menjadi panduan buat yang ingin mengambil pedoman.Hikam Ibn Athoillah as-Sakandari,Hikam Abi Madyan al-Ghauts dan Hikam Arsalan seolah mempunyai tautan yang begitu erat untuk menerangkan pada salik cara-cara jalan menuju Allah.Sememangnya sukar untuk memahaminya bagi kita yang diperingkat awam ini.Sekadar mendengar pengajian yg disampaikan syeikh dan kembali menyemak dan membaca serta menghayati,moga-moga mendapat pandangan daripada-Nya melalui al-fatihah hadiah buat Rasulullah dan penulis kitab.
Ulama Nusantara seolah berpakat membahagi-bahagikan tugas untuk kitab itu turut sama difahami oleh orang 'ajam seperti kita.Syeikh Abdul Malik Pulau Manis (Tokku Pilau Manis) dari Terengganu menterjemahkan Hikam Ibn Athaillah,Syeikh Daud Al-Fathani menterjemah serta mensyarahkan Hikam Abu Madyan al-Ghauts dengan syarahnya bertajuk Kanz al-Minan.Manakala Syeikh Muhammad Arsyad al-Banjari menterjemahkan syarah Hikam Arsalan yang ditulis oleh Syeikhul Islam Zakaria al-Ansari.
Tentunya hikam tersebut merupakan pedoman penting buat salik yang ingin berusaha mencicip rasa manis dari kata-kata empunya kitab yang merupakan kekasi-kekasih Allah.
Sekadar khulasah ringkas yang difahami dari ketiga-tiga hikam tersebut mengajak insan itu keluar dari diri hingga menyaksikan bahawa yang wujud hanyalah Allah.Berusaha untuk mengenal Allah dengan tidak menuntut diri itu dikenal.Berusaha untuk sentiasa berzikir walaupun diri itu berzikir dalam keadaan lalai dengan mengharapkan zikir yang lalai akan diangkat oleh Mazkur menjadi zikir yang hudhur hingga peringkat seterusnya zikir dilepaskan dan yang tinggal hanyalah Mazkur yakni Allah.Nafsu itu tidak bisa dihapuskan melainkan dengan sentiasa merintih memohon bantuan dari-Nya.Disyarahkan oleh Syeikhna,Syeikh Muhammad Fuad kamaluddin al-Maliki akan perihal tidak ingin dikenali itu melalui kisah Uwais alQarni yang dianggap gila oleh penduduk negerinya kerna sentisa menjauhkan diri dari orang ramai.Hanya dikenali setelah diperkenal oleh Sayyidina Umar al-Khatab setelah menyampaikan salam Rasulullah buat Uwais al-Qarni.Kalaulah dizaman itu Uwais al-Qarni menjauhkan diri dari orang ramai,kalaulah Sufyan ath-Thauri mengatakan tidak salah beruzlah menjauhkan diri dari orang ramai pada zamannya,kalaulah al-Imam al-Ghazali dalam kitab Minhajul 'Abidin bilamana menaqalkan kata-kata Sufiyan ath-Thauri menyatakan ianya merupakan fardhu pada zamannya,maka apatah lagi pada zaman ini.Wallahu'alam.Didalam kitab-kitab hikam ini juga menekankan betapa perlunya kepada ilmu untuk berjalan menuju-Nya.Pendek kata,berlegar-legar perbincangan didalam hikam ini disekitar ilmu,amal,fikir dan zikir dan lainnya.Wallahu'alam.
"Tidak kami memahami hakikat yang sebenar yang ingin disampaikan oleh empunya Hikam ini ya Allah."
"Hanya berharap di fahamkan oleh-Mu ya Allah"
"Dengan berkat al-Fatihah hadiah buat pemilik Hikam ini serta yang berkhidmat untuk umat memahaminya"
"Maka terimalah"
"Dengan rahmat-Mu,Ya arhamarrahimin"
Ameen.
*Doakan al-faqir

No comments: