Wednesday, October 15, 2008

"Kita bertemu di akhirat..."

Pengalaman menziarahi ulama bersama ulama harus dikongsi...SubhanaLLah.Tidak terlintas dibenak fikiran akan pulang ke kampus pada pukul 12tgah malam.Kehendak Allah,yang patut syukuri.Keluar dari kampus pada jam 8 pagi bergegas ke program Wacana Pemikiran Sayyid Muhammad Alawi di Masjid Wilayah.Program dihadiri oleh anak beliau Sayyid Ahmad Muhammad al-Maliki.Kehadiran begitu memberangsangkan walaupun program dirancang pada saat2 akhir.Syeikh Fuad al-Maliki bersama Syeikh Sayyid Ahmad.Turut dihadiri oleh guru dari kedah,ulama muda al-Fadhil Ustaz Aminuddin.Alhamdulillah.Setelah majlis perasmian oleh Mufti Wilayah,majlis berhenti rehat.Sedang berehat,Baba Aziz hadir memeriahkan taman Ulama pada hari itu.Subhanallah.Program banyak menjurus pengalaman ulama2tersebut dengan As-Sayyid Muhammad Alawi. Apa yang menjadi ulasan penting pada kesimpulan yang dibuat oleh anak beliau ialah manhaj wasathiyyah yang dibawa oleh as-Sayyid dalam pemikiran beliau.

Selesai majlis,tanpa disangka kaki terus bergerak mengikut rombongan ke Madrasah Darul Hadith al-Fiqhiah di Sg Buloh,yang baru diasaskan oleh Baba Aziz.Subhanallah,sekali lagi himpunan para ulama.Lebih kurang sejam lebih di Sg Buloh,terus bergerak menuju ke Madrasah Darul Islah Ustaz Hassan.Perjalanan memakan masa lebih kurang 3 jam ke Sabak Bernam.

Ketibaan rombongan disambut oleh para Ustaz di Madrasah tersebut termasuk ustaz2 dari Itmam.Baba memberi nasihat dalam ucapannya mengenai manhaj yang perlu dilalui oleh para penuntut ilmu serta para abid.Silibus pengajian agama tidak dapat tidak adalah melalui penguasaan bahasa Arab yang mantap selain hafalan yang berterusan.

Baba menyebut,ilmu ini susah didapati,serta susah untuk diamalkan.Hampir sejam lebih ucapan Baba yang penuh dengan pengalaman seorang ulama.

Selepas makan malam,kami menziarahi ayah Ustaz Hassan,Kiyai Ahmad Syuhud yang merupakan senior baba ketika belajar di Mekah.Subhanallah, perbualan mengenai pengalaman di Mekah.

Akhir perbualan Baba dengan Kiyai yang paling menyentuh iaitu kalam perpisahan.....Baba mengatakan kepada Kiyai...."InsyaAllah...,kita bertemu di akhirat".Subhanallah.

No comments: